Det blev tidligere besluttet at eleverne fra Fjordskolen vil have gavn af at blive forberedt på hvad der skal ske, inden vi går ind i indhegningen til kaninerne. Blandt andet, -ud over at informere dem om selve aktiviteten- hvordan man bedst håndterer kaninerne. Tanken bag det er ikke kun for kaninernes skyld, -det er i den grad også for børnenes skyld. Vi vil derfor indlede med at gennemgå hvordan kaninerne bedst kan lide at blive håndteret, -altså løftet og holdt- og hvorhenne på deres krop de foretrækker at blive rørt ved. Vi formoder at børnene vil udvise større ro og selvsikkerhed, hvis de på forhånd har en fornemmelse af hvordan de skal tilgå dyrene.
Næste skridt er så at beslutte hvordan vi vil formidle vores information til børnene. Vi er blevet forklaret at børnene kan have vanskeligheder ved at fastholde megen info på én gang. Derudover er der problematikker i forhold til deres evne til at læse osv. Logikken er derfor naturligvis at visualisere det konkret og let-håndterbart. Vi har lavet en planche, som vi vil hænge op på kaninernes indhegningen. Planchen indeholder billeder af hvordan man skal holde dyrene og hvorhenne man kan ae kaninerne. På billedet i midten kan man se hvordan vi har gjort tiltag for at undgå f.eks. skriftform. Glade og sure smiley-ansigter fortæller hvorhenne det er en god ide at ae dyret og hvorhenne det er en dårlig ide at gøre det.
Vi har også udarbejdet en prototype af, hvad vi har besluttet at lave sammen med børnene, efter at vi har snakket med dyrene. Vi vil give eleverne muligheden for at lave en nøglering ud af kaninskind. Vi legede med flere forskellige former og udtryk, og kastede vores kærlighed på en lille, rund fyr, med pålimede rulleøjne.
Det er ikke uden grund at det var netop denne form vi har valgt. Vi har arbejdet ud fra kriterier, der gerne skulle imødekomme eleverne, nemlig tidsramme, sværhedsniveau og tiltalende produkt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar