Mennesker er forskellige. Gudskelov. Man vil derfor stort set altid tilgå en læringssituation individuelt og derfor fra forskellige vinkler. Denne forskellighed og mangfoldighed fordrer derfor netop et godt og hensigtsmæssigt samspil mellem de forskellige vidensformer.
Vi mærkede hurtigt på egen krop hvordan de forskellige vidensformer på egen hånd kommer i spil. Med udgangspunkt i den kataloge viden bevægede vi os ind i simultane vidensformer, der varierede i fokus.
Et eksempel på dette flow under planteopgavens opstart var indsamling, udvælgelse, kategorisering samt plantning af vores frø.
Den katalogiske viden lader til at dominere vores samspil, af naturlige årsager. Når vi kommer længere i processen, vil praksis få bedre greb og i større grad indbyde til de andre vidensformers værdi.
Den dialogiske viden indtrådte under vores gennemgang af f.eks. de frø som vi havde med fra køkkenet. Vi var nødsaget til at dele vores viden og formodninger i forhold til håndtering, forarbejdning af frøene. Skal de tørres først? Tager de skade ved håndtering? Hvor dybt skal de lægges?
I vores dialog deles der erfaringer og ideer i forbindelse med spiring. Ét af hold medlemmerne refererer vittigt til muligheden for at anvende en avocadosten, som hun selv har prøvet en gang, -hvilket dog ville resultere i en meget lang observationstid. Den analoge viden anvendes for at kunne lave denne kobling i øjebliksbilledet, hvor vi sidder og planlægger.
Under forarbejdning af de vilde frø, var vi meget påpasselige. De små, skrøbelige planter, der gemmer på deres endnu mindre frø blev i vinden sirligt beskyttet i et holdmedlems hånd og derefter forsigtigt åbnet inde ved arbejdsbordet. Den kropslige viden har her hjulpet os til bl.a. at vurdere planternes forskellige kvaliteter.
Vi går alle ind i aktiviteten med forhåndsviden af forskellig art og personlige erfaringer med frø, der bliver udvekslet med hinanden og anvendes i den generelle håndtering af frøene. Så med andre ord kan man sige at vores erfaringer gjorde vores arbejde med at udvælge hvilke frø lettere og mere indholdsrigt.
Da vi for eksempel besluttede at eksperimentere med tomatfrøene, benyttede vi os af vores phronesiske videns form. Vores forhåndsviden om tomatfrøens væksthæmmende slimsæk, gjorde det muligt at udbygge aktiviteten. Der er derfor, med formål at sammenligne planternes væks, blevet plantet tomatfrø, -med og uden slimsækken. Beslutningen bliver taget, vidende at det måske kan blive en god tilgang til en aktivitet med børn eller borger. At stille sig nysgerrig overfor hvad naturen kan, -og hvad vi mennesker kan.
I retrospekt er det ikke svært at se, i hvor stor grad de forskellige vidensformer danner grundlaget for læring, både i sociale sammenhæng men også på det individuelle niveau. Sidstnævnte er i sig selv relevant og spændende i forhold til det samspil det sker, når vidensformerne begynder at springe over bordet på kryds og tværs fra person til person.
Spændende koblinger til vidensformerne fra gundbogen - overvej at sætte en henvisning på, så I kan finde frem til dette igen senere (Ejby-Ernst, N. (2015) s.59-62)
SvarSlet