I vores øjne er biotopen noget særligt, da den er så varieret. Der er skråninger, 2 separate vandløb, væltede træer, lysninger med kraftigere bevoksning end under trækronerne, mørke kroge med fugtig jord osv. Der er så mange muligheder i vores dejlige område. Ikke mindst er det bare et dejligt sted at opholde sig. Studiegruppen beslutter dog at én af de to aktiviteter, vores biotop kunne være godt egnet til, er at gå på jagt efter spor fra dyrelivet, der færdes i området. Ude i lysningen har området har en dominerende farve, nemlig en smuk, falmet lilla, i flere af de herboende planter. Som sidebemærkning beslutter vi, at vi senere vil vende tilbage til fænomenet og undersøge om det er tilfældigt eller om der er en årsag til det?)
Vi finder blade, der har været måltid
for biller og andet småkravl, tomme sneglehuse og lige i udkanten af biotopens
nordlige ende, finder vi efterladenskaber fra et større dyr. Vi bliver faktisk
ret begejstrede og trækker på smilebåndet over vores spontane reaktion på det fækale
pragteksemplar vi har taget i besiddelse.
Hvis man har glæden af at tage på
eventyr med en gruppe børnehavebørn, er det relevant at give plads til de 3
faser, -opdagelses-fasen, undersøgelses-fasen og refleksions-fasen. Med målgruppen
i tankerne er vi nu vores egne forsøgsemner, og går i gang. Vi snakker om hvor
i landskabet efterladenskabet ligger. I dette tilfælde er der jo tale om en
lysning i et ellers godt tilvokset område. Megen af bevoksningen går os til
mellem knæ og hofte. Vi lægger mærke til terræn, planteomgivelser osv. Vi
bemærker os størrelse, farve og formodet tekstur. Havde
vi været sammen med en gruppe børn, kan det her være en fin overgang til undersøgelses-fasen ved at opfordre til at undersøge efterladenskabet
grundigere. Hvis man skiller det ad, vil det måske være muligt at danne en
formodning om, hvad dyret har spist og derved skelne mellem kød- eller
planteæder? Derfor er det i retrospekt vigtigt at overveje, hvad der er
relevant at medbringe på sådan en tur. Vi bliver enige om en pakkeliste, der er
inspireret af gode råd fra hjemmesiden skoven-i-skoven.dk.
-Plastposer
-En spand med hank
-Kamera
-Måske handsker og en dolk
Vi laver først et lille stykke
forarbejde, hvor vi fastslå de forskellige dyre-grupper i forhold til deres
efterladenskabers karakter og udvælger 3 gode muligheder: ræv, grævling og
hjort. Nedenstående billeder er placeret i nævnte rækkefølge.
Hvis vi er sammen med en børne gruppe,
vil vi printe billederne ud i flere eksemplarer først og lime dem på
papstykker, så børnene kan have dem i hænderne hver især, når de skal arbejde
på at identificere lorten. Refleksions-fasen går i gang og vi forsøger ud fra
vores første, umiddelbare kategorisering. Hvilke forskelle er der på de tre
dyr? Hvilken mad spiser de? Kan man se det på lorten? I forhold til målgruppen
er det ikke sikkert at man kan komme så langt, at man kan snakke om hvorhenne
de forskellige dyr forstrækker at besørge og hvorfor og hvordan? Men hvis man
kan, er det en spændende tærskel til at lære en masse spændende ting om de mange
dyr i vores natur.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar