fredag den 14. august 2020

Dyrehold opgave C

Dyrehold opgave C

Pædagogiske aktiviteter - indgår i praksisafprøvning 2 (naturvidenskabsfestival Fjordskolen)


10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.


Vi benytter SMTTE modellen som vores didaktiske ramme og struktur til vores aktivitet.


Sammenhæng:


Fjordskolen kommer på besøg som et led i en naturfaglig praksisafprøvning. Da vi skal benytte vores dyr fra vores dyreholds opgaven har vi valgt at udvikle et konkret forløb som henvender sig til denne ene dag og med refleksioner og overvejelser.


Hvem er eleverne fra fjordskolen og hvad er deres forudsætning for oplevelser og udvikling/læring?


“På afdeling E undervises elever med opmærksomhedsforstyrrelser og socioemotionelle vanskeligheder. Elevgruppen er, målt på funktionsniveau, fra svagt fungerende til velfungerende. Pædagogikken og de pædagogiske metoder tager afsæt i aktuel viden og forskning på bl.a. ADHD-området, samt inden for det neuropædagogiske område for at skabe og fremme elevernes kompetencer via en helhedsorienteret og handlepræget pædagogik.” (https://fjordskolen-aabenraa.aula.dk/om-vores-skole/fjordskolen/afdeling-e)


Vi er derfor særligt opmærksomme formen og tiltagene vi skal gøre os når vi arbejder med en denne målgruppe.


Med udgangspunkt i at børnene har udfordringer dvs. opmærksomhedsforstyrrelser og socioemotionelle vanskeligheder. Har vi derfor tilrettelagt vores aktiviteter sådan at børnene ikke skal forholde sig til mange forskellige informationer men vi har valgt at gøre vores aktivitet så simpel og “let spiselig” som muligt. Da vi også er nye personer for dem, som de skal forholde sig til, mener vi at det er en god forudsætning.


Mål:


Vi er nysgerrige på om vi gennem aktiviteter med dyrene kan fremme relationsdannelsen til brugergruppen fra fjordskolen. Kan vi se tegn som f.eks. at børnene udviser tillid til os samt interesse og engagement. 


Kompetencer i natur og udeliv


Kæledyr som indblik og øget forståelse til natur og udeliv.


Gennem samtale om kaninen og erfaringer med at holde kaninen 

  • En god oplevelse med dyr 

  • Relationsdannelse til et dyr

  • Kanin håndtering

  • Viden om kaniner og evt. lignende dyr eller andre dyr


Personlige kompetencer

  • At være tæt på dyr

  • At holde en kanin - oplevelsen af at have flyttet en grænse og mestre at holde en kanin.

  • At overskride grænser 


Tiltag:


  1. Introduktion af os selv 

  2. Introduktion af aktiviteterne 

  • Kaninerne “se og røre”

  • Quiz: “Hvad spiser kaninerne?”

  • Plant en gulerod 

  1. Spørgsmål om hvad børnene ved og har af erfaringer med kæledyr og kaniner? 

  • Har børnene nogle kæledyr derhjemme?

  1. Kigge på kaninerne i indhegningen

  2. “Rør en kanin” Tilbud om at sidde med en kaninen

  3. Quiz: Hvad spiser kaninerne? Billedkort børnene svare ja/nej  

  4. EKSTRA AKTIVTET Hjælp os med at plante en gulerod “Plant en gulerod” grav hullet, vande, så frøet, dække hullet. 


Vi er hele tiden opmærksomme på om børnene føler sig trygge og forsøger at vise alle børnene opmærksomhed ved at tale med dem og stille dem spørgsmål om deres viden og erfaringer med kaniner og andre kæledyr. 


Teorien bag vores valg ift. de konkrete tiltag og fremgangsmåde af aktiviteten:


NUZO - vi vil med afsæt i indledende spørgsmål spore os ind på hvad eleverne ved i forvejen for at undersøge og undervise ud fra dette. Vi vil også på denne måde skabe en stilladsering når vi spørger børnene med ledende spørgsmål ud fra det som børnene byder ind med undervejs(https://paedagogik.systime.dk/?id=239). Vi er bevidste og opmærksomme på at differentiere os i forløbet sådan at det giver mening de aktiviteter vi laver. F.eks. vil vi ikke gennemføre vores program bare for at gennemføre, men undervejs bruge mere tid på de ting som vi oplever skaber nysgerrighed og interesse for børnene.(https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/undervisning-og-laeringsmiljoe/differentiering)  


Learning by doing “En kanin i hånden”

Dewey mener at man skal sætte individets egne forudsætninger, erfaringer og interesse i centrum og bygge det pædagogiske arbejde på dette. Han basere sin tænkning pragmatisk på at erfaringer men konkrete forhold f.eks. i naturen er basis for hvad individet lærer om naturen. “Learning by doing”  er en hyppig begrundelse for at tilrettelægge pædagogisk arbejde med individet til udendørs områder for at handle konkret og gøre egne erfaringer.
“Erkendelsen af et naturligt udviklingsforløb opstår altid i forbindelse med situationer der involverer en “learning by doing” - man lærer ved at gøre. Færdigheder og beskæftigelser danner det første stadium for læring” (Dewey, 2005: 202)  (s. 43 i natur og udeliv)


Tegn:


Relationsdannelse

  • Tillid

  • Åbenhed

  • Talelysten

Naturfaglige begreber

  • Fagord 

  • Navne

Livskvalitet

  • Glæde

  • Engagement 


Evaluering?


Skrives ifm at aktiviteten er gennemført

 






11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.


Dokumentere ved hjælp af billeder og noter på dagen.


Opsamling skrives ifm. at fjordskolen har været på besøg SMTTE=evalueringen


12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)


Vi er som pædagoger de overordnede ansvarlige for en aktivitet. Men dette kan godt gøre ved at uddelegere enkelte ansvarsopgaver eller praktiske opgaver ifm. med ens dyrehold og pasningen af disse. Børnene fra fjordskolen ville godt kunne inddrages i pasningen af kaninerne og få til opgave at fodre og sørge for at kaninerne havde det godt. Man ville som pædagog skulle organisere det sådan at man f.eks. hver dag kiggede til kaninerne sammen og i den forbindelse kunne evaluere løbende hvad der kunne gøres anderledes eller skulle have særligt fokus på for at kaninerne havde det godt. Man kunne også i den forbindelse drøfte og evaluere på elevens oplevelse af at være dyrepasser på dyret. Det ville også være vigtig at vise eleven tillid samtidig med en passende støtte til opgaven. 


Ift. anskaffelse af kaninen ville det ifm. børn med særlige behov nok være hensigtsmæssigt at mentalt forberede eleverne på hvad planen skulle være. Skulle kaninen f.eks. aflives, slagtes eller gives væk på et senere tidspunkt for at det ville give den enkelte elev den bedste mulighed for at være psykisk og mentalt forberedt på det der skulle komme.




Litteratur:


Beset D.14/8-2020

https://fjordskolen-aabenraa.aula.dk/om-vores-skole/fjordskolen/afdeling-e


Beset D.14/8-2020

https://paedagogik.systime.dk/?id=239


Beset D.14/8-2020

https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/undervisning-og-laeringsmiljoe/differentiering


Ernst, Niels Ejbye og Stokholm, Dorte "Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis", 2015. Hans Reitzels Forlag


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Videre forberedelse til Naturfestivalen

  Det blev tidligere besluttet at eleverne fra Fjordskolen vil have gavn af at blive forberedt på hvad der skal ske, inden vi går ind i indh...