torsdag den 4. juni 2020

Planteholdsopgaven og opstartsfasen

Opgavebeskrivelse

Vi har fået til opgave at arbejde med spirring af planter og hvordan vi kan benytte viden om plantning og viden om plantelivet generelt i en pædagogisk praksis inden for et vilkårligt/selvvalgt specialiseringsområde.

Vi vil i vores indhold arbejde ud fra kriterierne som følger herunder.

NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Planternes behov: 
  • Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.
  • Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
  • Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også

PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
  • Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
  • Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området.
  • Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.

Kildehenvisning: grundbøgerne og anden relevant litteratur 


Opstartsfasen

Vi har fået til opgave at tage afsæt i tre kategorier af frø -
  1. kategori: Frø fra vilde planter  
  2. kategori: Frø fra køleskabets grønt skuffe / køkkenskabe / krydderihylder 
  3. kategori: Frø fra frøposer 

Vi startede processen med at udvælge hvilke frø vi ville benytte da vi hver især havde haft flere frø med end nødvendigt.

Vi har har i den forbindelse fundet hver især inden for de tre kategorier:

KATEGORI 1 - Frø fra vilde planter.

Roset springknap, velduftende gulaks, hejrenæb

 Vi gik her ud på skolens grund og ledte efter frø. Det var en udfordring at finde frø da de planter der var i naturen omkring, ikke har frø på denne årstid. Men vi fandt dog tre planter med frø.

KATEGORI 2 - Frø fra husholdningen (køleskab, køkkenskabe, krydderihylden)

Pepperfrugt, Snackpepper, Cherrytomat, Tomat, Græskar, Solsikkeblomst,

KATEGORI 3 - Frø fra frøposer

Gulerødder, Ærter, Bønner, Majs, og en sort vi ikke ved hvad er, da den ikke havde nogen identifikation.


Ud af de frø vi udvalgte har vi taget stilling til hvilke frø som ville være bedst at have stående indendørs ind til de har spiret og hvilke frø der ville have lige så gode vilkår ved at plante ud i højbedet med det samme.

Frøene til indendørs spirring har vi plantet i små pap bøtter som kan plantes direkte ud da de er nedbrydelige i forbindelse med jord og organisk materiale. De er placeret i en plantekasse med dertilhørende laminerede mærkater.

Frøene til udendørs spirring har vi forarbejdet jorden i bedene for at de mest optimale næringsforhold for spirring, samt vanding før nedlægning af frøene i de dertil lavede "så-riller". 

Billeder fra processen:   



  Her udvælger vi vores medbragte frø og forarbejder de frø som sidder i en grønsag eller frugt.



Her planter vi vores frø i "økopotterne" samt laver navneskilte dertil. 



Her ses vores ene højbed med skiltene stående ud for hvert af deres planterille.


Biodynamiske økopotter i vores forespirringskasse 


 "Roset springknap"


"Velduftende Gulaks"


"Hejrenæb"



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Videre forberedelse til Naturfestivalen

  Det blev tidligere besluttet at eleverne fra Fjordskolen vil have gavn af at blive forberedt på hvad der skal ske, inden vi går ind i indh...