Biodiversitet
Refleksioner og noter i forbindelse med Idas undervisning om biodiversitet. Samt billeder af vores proces med at lave en stærekasse.
Biodiversitet betyder “variationen i den levende natur” “eller med andre ord er biodiversitet alt liv på jordkloden, herunder dyr, planter, svampe, bakterier og andet levende både på land og i vand” (https://mst.dk/natur-vand/natur/biodiversitet/hvad-er-biodiversitet/)
som en forudsætning for en sund biodiversitet som en del af økosystemet. Vi har for sjov valgt at lave nogle fokusord med # i forbindelse med emnet - #Bæredygtighed#fødekæden#naturen i balance#Økosystem#Cyklus
Naturen er et kredsløb hvor alle organismer spiller en lille rolle i et stort kredsløb. For at naturen fungerende dur det ikke at vi som mennesker ødelægger led i denne cyklus ved at vi f.eks. producere store mængder af kulstof til atmosfæren og at vi dermed har drivhuseffekten som gør at temperaturen stiger og dermed har indflydelse på plante og dyrelivet.
Menneskelig indgriben i biodiversiteten kan også være i meget mindre skala, som f.eks. hvis vi sprøjter i vores køkkenhaver eller landbrug, så dør enkelte insekter som har en vigtig rolle for f.eks. andre dyr som spiser insekterne. Eller hvis bierne ikke kan overleve så bliver vores blomster ikke bestøvet, hvilket er en afgørende rolle for overlevelsen af vores blomster.
Biodiversitet i pædagogisk praksis
Vi har som pædagoger mulighed for at skabe en nysgerrighed og forståelse af vores naturs indflydelse og rolle for vores liv. Og det kan gøres i det helt små. Mange skoler i mellemtrinet f.eks. har projekter om affald hvor de indsamler affald og diskutere hvilken rolle affald kan have når det blevet henkastet i naturen i stedet for at blive genbrugt eller anvendt til produktionen af energi.
Ideer/eksempler til arbejdet med forståelsen og fremmelsen af biodiversitet
“Myrejagt”
“Foderstationer”
Dyrebo, fuglekasse, pindsvinebo, insektbo,
Biotop i institution.
Biodiversitet kan også være at skabe en forståelse af vejrforhold. I den forbindelse eksempelvis diskutere viden om vejrforandringer/klimaforandringer. Hvorfor klimaforandringer. Hvordan er alt i naturen en del af et stort økosystem.
Biodiversitet og vores tilgang og opfattelse herom
Historisk, samfundsmæssigt og videnskabeligt har biodiversitet som begreb været gennem en proces. Da vores viden om hvilken rolle de forskellige planter og dyr og vejrforhold har spillet for at vores natur kan hænge sammen, er vi kun blevet klogere. Ida fortæller om sine erindringer ifm. den undervisning hun fik i skolen om klimadebatten etc. eksempelvis skrækhistorier om menneskers indgriben og ødelæggelse af naturens kredsløb.
Praktiske del: “Stærekasse”
Vi har i forbindelse med fremmelse af biodiversiteten bygget en stærekasse som en del af beskyttelsen og fremmelsen af stærene til på Campusområdet og naturen omkring.
Kassen er bygget ud fra målene og specifikationer til en sådan kasse som følger herunder:
“Hvis du vil lave en redekasse til enten Stæren eller Spætmejsen, skal du bruge forskellige ting:
Brædder af ikke-imprægneret fyr eller gran
Galvaniseret søm eller skruer (hvis du bruger skruer, så bor for, så træet ikke flækker)
Et hulbor/kopbor på 50 mm
Bundens indvendige minimums mål, bredde gange dybde, bør være 10 x 15 cm (men hellere 15 x 15 cm).
Kassens højde fra lågets underkant, til kassens underkant bør være 35 cm.
Dybde fra flyvehullets nedre kant, til kassens underkant bør være 25 cm.
Flyvehullets størrelse bør være 5 cm.
Husk at der bør være en revne eller huller i bunden, så evt. regnvand mm. kan løbe ud.
Sæt ikke en siddepind ved hullet til fuglene, for det giver rovdyr mulighed for at komme i kassen.
Kassen bør placeres 3 meter over jorden og åbningen vendes mod Nord eller Øst.” (https://naturcenter.randers.dk/taet-paa-naturen/fuglekasser-og-redekasser/staerekasse/)
Beskrivelse af udarbejdelsen af stærekassen og i billeder:
De håndværksmæssige kompetencer kommer i en sådan opgave i spil. Det nemlig ikke nemt uden erfaringer med håndværk i træarbejde. Vi skulle først tage mål og tegne op på vores træemner hvor der skulle saves og så skulle stykkerne saves. Dernæst skulle der saves en vinkel på et enkelt stykke træ. Men ved hjælp af skruetvinger til at holde emnerne faste var vi godt hjulpet. Til sammensætning af emnerne valgte vi at bore for, sådan at vi forebygger at træet skulle revne hvor skruen blev skruet ned. Det gik derfor godt med at skrue kassen sammen og til sidst bore hullet til fugle indgangen i kassen.
Refleksioner ifm. at skulle iværksætte at bygge i træ, med en målgruppe. Det er en god forudsætning hvis man selv har øvet sig på at bygge kassen. Sådan at man er i stand til at vejlede og forberede borgergruppen i den proces det er at bygge i plader ved brug af - save, skrue, måle op, og generel brug af værktøj til et sådan projekt. Det er ikke nok at beskrive processen men at man også kan være behjælpelig med færdighederne i håndværk.
Processen ses herunder i billeder.
Litteratur:
Idas slide om biodiversitet beset D.12/8-2020
Opskriften på stærekassen Beset D.10/8-2020 https://naturcenter.randers.dk/taet-paa-naturen/fuglekasser-og-redekasser/staerekasse/
Miljøministeriet om definitionen af biodiversitet Beset D.10/8-2020
https://mst.dk/natur-vand/natur/biodiversitet/hvad-er-biodiversitet/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar