I planteholdsopgaven bliver vi bedt om, at lave et økosystem for én af de planter vi har sået. I gruppen har vi valgt ærten, da det er én af de planter, som er spiret godt.
Som der kan ses på billedet, så starter processen med en håndfuld tørrede ærter, som skal puttes i fugtigt jord. Derefter sker der en dynamisk proces via Lysenergi og fotosyntesen. Dette hjælper ærterne til at starte en energikrævende livsproces og gør at de kan vokse. Ærterne sørger stort set for sig selv, hvilket betyder at de ikke har brug for gødning, da de binder kvælstof i jorden. Derimod har de dog brug for fosfor og kalium, sollys og vand. Efter cirka 2 måneder (Optimalt fra April - Juni) er de klar til at blive høstet.
Teorien bag...
Teorien bag planter og den pædagogiske praksis, findes i vores grundborg "Natur og udeliv". Alt liv på jorden er afhængig af planternes rolle i fotosyntesen. Det der adskiller planteriget fra dyre - og svamperiget, er, at planter er autotrofe. Det vil sige, at de i modsætning til dyr, der æder andre dyr eller planter, og svampe der nedbryder organisk materiale, gennem fotosyntesen selv kan skaffe det stof og den energi, der gør dem i stand til at leve og formere sig (Ejbye - Ernst & Stokholm, 2018, s. 93).
Planter kaldes primærproducenter i fødekæden, da stort set al liv lever af planter på den ene eller anden måde - lige fra dyr til mennesker. Fælles for alle led i fødekæden er, at de er afhængige af planternes evne til at binde solens energi i energirige sukkerstoffer (Ejbye - Ernst & Stokholm, 2018, s. 94).
I forhold til den pædagogiske praksis og økosystemet, kunne man som aktivitet godt plante f.eks. ærter i jorden og følge processen på ovenstående billede. I forhold til hvilken gruppe man har med at gøre (børnehavebørn/borgergruppe) kunne man eventuelt visualisere økosystemet, så det passer til niveauet af den brugergruppe man har. Dette kunne gøres via billeder, tegninger, videoer, vennespil mm. Undervejs i processen, når ærterne gradvist vokser, kan man tage brugergruppen med ud, hvor de kan føle, smage, lugte - få lov til at bruge deres sanser, samtidig med at de kan hjælpe fotosyntesen igang, f.eks. ved at vande bedet, se lyset fra solen varme planterne, give planterne det de har brug for i forhold til fosfor og kalium.
Til sidst i processen, kan man med brugergruppen, eventuelt lave noget mad med ærter, tegne ærter (hvordan ser de ud?) give dem ærter med hjem til familien, så de kan få lov til at smage osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar