Midt i august tager holdet på muslinge- og opskyldsjagt på Rømø. Vi starter på østsiden, hvor vi graver efter muslinger og dyr der lever i sandet, -og slutter på vestsiden, hvor vi på en tur op og ned langs havbredden, går på jagt i det mangfoldige opskyld.
Graveudstyr og redskaber til nærmere undersøgelse.
Der graves og vi finder flere sjove, levende fund. Det vækker begejstring og forundring i gruppen, hvilket er en god bonus i forhold til at mærke på egen krop, hvad sådan en oplevelse, hvor man virkelig får hænderne beskidte og -uden at være det lovet- finder noget spændende, som skal undersøges. Jo længere vi kommer hen på dagen, jo flere detaljer bliver interessante og spørge- og samtalestrømmen tiltager mellem de studerende og mellem underviser og studerende.
Et nysgerrigt sidespring.
På stranden på østsiden møder vi en venlig, tysk turist, der er i gang med at grave Børsteorme op til fiskemadding. Vi var flere, der blev overraskede over, hvor store ormene egentlig var (Ca. 15 cm lange). Han fortæller mange sjove fun-facts, som vi faktisk bliver lidt inspireret af.
På vestsiden går vi en hyggelig tur ned langs kysten og bliver rigtig godt vindblæst, mens vi fylder vores spande med flotte ting, der er skyllet op på land.
Turen til Rømø har inspireret os til at genskabe aktiviteten. Målgruppen er de større børnehavebørn eller SFO'ere. Vores didaktiske overvejelser i forhold til at skabe et godt læringsrum har vi udarbejdet ved hjælp af en SMTTE-model.
Sammenhæng
Vi vil give målgruppen en forståelse af, hvad naturen har at byde på, f.eks. på en kystlinje og hvad det fortæller om vores havliv i Danmark.
Mål
Vi vil skabe et læringsrum, der inspirerer til aktiv deltagelse og indlevelse for vores målgruppe. Vores mål er gennem rammerne, der er kystlinjen, at
-skabe nysgerrighed
-skabe interesse for kobling mellem oplevelsen af at finde skatte på stranden, -og den kataloge og kropslige viden der ligger i opdagelserne.
Vores tilgang vil være naturoplevelsens tre faser, som er opdagelses, -undersøgelses- og refleksionsfasen. (Fischer & Madsen s. 61)
Tegn
Hvad vil vi kigge på? Vi vil se om de er interesserede i at undersøge skallerne nærmere, -både med hænderne, men også om de indleder den dialogiske vidensform.
At de er interesserede i, at undersøge forskelligher og ligheder i arternes udseende.
Vi vil også lægge vægt på, om vi- og børnene får arbejdet flydende med de tre opdagelsesfaser og om vi kan se om børnene befinder sig godt i forhold til de fem kriterier for læring (Det erkendelsesmæssige, det følelsesmæssige, det praktiske og det sociale aspekt. (Kilde: Hyllested, T 2009, s.27)
Tiltag
Vi vil forberede vores egen bestemmelsesdug, der er forsimplet og visuelt indbydende. Formålet med dette er at gøre det lettere for børnene at arbejde med bestemmelsesprocessen og dermed hjælpe med at fastholde deres interesse for bestemmelsesarbejdet samt skabe dialog og undring.
Kilder:
Hyllested, T "Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når elever tager udenfor skolen" i Underholdning eller undervisning?- Naturfaglige ekskursioner til eksterne i hele skoleforløbet", 2009.
Fisher & Madsen(Natur og miljø i pædagogisk praksis
Ingen kommentarer:
Send en kommentar